
Behrens House
Architekt: Peter Behrens
Bauphase: 1901 - 1901
This artist’s house, built for the 1901 exhibition, was the first building to be designed by the painter and graphic artist Peter Behrens. The interior was also designed and furnished entirely according to his plans.
The three-storey villa architecture with an almost square floor plan has a striking and at the same time innovative effect due to the red-brown iron clinker bricks and green-glazed facing bricks, unusual materials in this region. The light, unornamented plaster surfaces in between are a charming contrast to the unconventional use of these architectural ceramics. The tall curved gables in the north and west give the building an almost ecclesiastical character.
The main entrance faces the street prominently. The dark portal is set deep into the stepped clinker brick frame. Its ornamentation of stylised eagle wings refers to the philosophy of Friedrich Nietzsche. An inscription above the window lintel in the west emphasises the pathos of this artist’s villa: “Be steady, my house, amid the roaring of the worl“. From the dining room one could step out onto a terrace, from which stairs led to the south-facing sloping terrain. Behrens also planned his garden as an extension of the house and thus as a unity with the architecture.
Down to the last detail Peter Behrens was also responsible for the interior. The music room with its heavy, dark furniture and elaborate interior design was particularly striking. In the adjoining dining room, on the other hand, the white furniture and some deep red details brought a cheerful note to the Behrens House, where all rooms were decorated. Part of these furnishings are now shown at the Artists’ Colony Museum.
The Behrens House was damaged and burnt down in 1944. However, the outer walls, incl. the clinker pilaster strips and the green architectural ceramics, have been preserved.
Der Haupteingang ist repräsentativ zur Straße gelegen. Tief gräbt sich das dunkle Portal in die gestufte Klinkerrahmung. Seine Ornamentik mit stilisierten Adlerflügeln verweist auf die Philosophie von Friedrich Nietzsche. Über dem Fenstersturz im Westen unterstreicht eine Inschrift: „Steh’ fest mein Haus im Weltgebraus“ das Pathos dieser Künstlervilla. Aus dem Speisezimmer konnte man auf eine Terrasse ins Freie treten, von der aus eine Treppe in das nach Süden hin abschüssige Gelände führte. In Erweiterung des Hauses plante auch Behrens sein Gartenreich als eine Einheit mit der Architektur.
Auch das Innere wurde von Peter Behrens bis ins Detail geplant. Besonders kraftvoll fiel das Musikzimmer mit schweren dunklen Möbeln und aufwendig inszenierter Innenausstattung aus. Im angrenzenden Speisezimmer dagegen brachten das weiße Mobiliar und einige tiefrot gestaltete Details eine heitere Note in das in allen Räumen durchdachte Haus des Künstlers Behrens. Ein Teil dieser Raumgestaltung wird heute im Museum Künstlerkolonie ausgestellt.
Das Haus Behrens wurde 1944 beschädigt und brannte aus; die Außenmauern mit den Klinkerlisenen und der grünen Baukeramik sind jedoch erhalten.
